ΗΘΟΠΟΙΟΙ !!!

Σάββατο 25 Απριλίου 2015

Η κάλπικη λίρα




Wiki cinema kalpiki.jpg


Η Κάλπικη λίρα (πρωτότυπος τίτλος: Ιστορία μιας κάλπικης λίρας) είναι ταινία του ελληνικού κινηματογράφου, παραγωγής 1955.

Υπόθεση[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Η υπόθεση αφορά μία λίρα κάλπικη η οποία δημιουργήθηκε από το πρωταγωνιστή της πρώτης από τις 4 ιστορίες δηλαδή τον Βασίλη Λογοθετίδη, που όμως δεν καταφέρνει να προσφέρει στους κατόχους της εκείνα που ονειρεύονται δηλαδή τα πλούτη. Αποτελεί μια ηθογραφία της κοινωνίας του '50 με την ιδιαίτερη οπτική γωνία του σκηνοθέτη Γιώργου Τζαβέλλα. Έχει χαρακτηρισθεί ως μια από τις 1000 καλύτερες ταινίες του παγκοσμίου κινηματογράφου και αποτελεί πιθανότατα την πλέον εξέχουσα από τις ελληνικές.
Η ταινία αποτελεί παράδειγμα σπονδυλωτής άρθρωσης που αφορά 4 ιδιαίτερες μικρές ιστορίες με κοινό στοιχείο μια κάλπικη λίρα που μεταφέρεται από τη μία ιστορία στην άλλη. Στην ταινία υπάρχει αφηγητής ο οποίος συνδέει τις 4 αυτές ιστορίες ο οποίος και κλείνει την ταινία με την φράση : " Ο παράς είναι πάντα κάλπικος " , που αποτελεί και το κεντρικό νόημα του όλου φιλμ, ότι δηλαδή η μονομανής επιδίωξη του πλούτου οδηγεί με τον ένα ή τον άλλο τρόπο και με όλους τους διάφορους χαρακτήρες των ανθρώπων σε μια κάλπικη ζωή.

Συντελεστές[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

  • Σκηνοθεσία, σενάριο … Γιώργος Τζαβέλλας
  • Διευθυντής φωτογραφίας … Κώστας Θεοδωρίδης, Γιώργος Τσαούλης
  • Μοντάζ … Γιώργος Τσαούλης
  • Ηχολήπτης … Τάκης Κόντος
  • Σκηνογράφος … Παναγιώτης Παπαδόπουλος
  • Μουσική … Μάνος Χατζιδάκις
  • Βοηθός σκηνοθέτη … Ναπολέων Ελευθερίου
  • Βοηθός διευθυντή φωτογραφίας … Γρηγόρης Δάναλης
  • Μακιγιάζ … Νίκος Βαρβέρης
  • Μηχανικός ήχου … Γιώργος Νιαγάσας
  • Φωτογράφος-πλατώ … Γιώργος Σκλάβης
  • Διευθυντής παραγωγής … Γιώργος Τζαβέλλας
  • Βοηθός διευθυντή παραγωγής-φροντιστής … Εμμανουήλ Καλογερόπουλος
  • Παραγωγή … ΑΝΖΕΡΒΟΣ

Ηθοποιοί[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Βραβεία / Διακρίσεις[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

  • Βραβεύτηκε στα Φεστιβάλ Βενετίας, Μπάρι και Μόσχας
  • Επίσημη συμμετοχή στo Φεστιβάλ των Καννών
  • Επίσημη συμμετοχή στo Φεστιβάλ Karlovy Vary
  • Ταξίδεψε στο εξωτερικό όπου το κοινό το υποδέχθηκε με ενθουσιασμό
  • Η πρώτη μεγάλη διεθνής επιτυχία του ελληνικού κινηματογράφου
  • Ο Georges Sadoul την περιέλαβε στις 1000 καλύτερες ταινίες του παγκόσμιου κινηματογράφου.
  • Το 1985 είκοσι οκτώ κριτικοι την ψήφισαν ως μία από τις δέκα καλύτερες ελληνικές ταινίες όλων των εποχών.

Πληροφορίες[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

  • Η πρώτη σπονδυλωτή ταινία του ελληνικού κινηματογράφου
  • Στη Ρωσία παίχτηκε ταυτόχρονα σε 1000 αίθουσες
  • Η ταινία έκοψε τα περισσότερα εισιτήρια από κάθε άλλη, τη σαιζόν 1954-55 (208.410).
    Χαρακτηριστικά το περιοδικό "Κινηματογραφικός Αστήρ" ανέφερε:
"Η πρώτη προβολή της εν Αθήναις έκλεισε με 210 χιλ. περίπου εισιτήρια.
Εν συνεχεία προεβλήθη στο "Ίρις" και απέδωσεν επί τέσσαρας συνεχείς εβδομάδας 34.000 εισιτήρια με τιμήν 10 δρχ. αντί της συνήθους των 5 δρχ.
Εις το "Παλλάς" του Πειραιώς εσημείωσεν 48.836 εισιτήρια.
Επίσης με ηυξημένον εισιτήριον προεβλήθη εις τους κιν/φους "Ατθίς" Αθηνών, "Βαλκάνια" Πειραιώς, "Ορφεύς" Κοκκινιάς, πραγματοποιήσασα διπλάσια των συνήθων εισιτήρια.
Καταπληκτική ήτο επίσης η επιτυχία εις Θεσσαλονίκην όπου προεβλήθη δια 4ην εβδομάδα εις τα "Ηλύσια" με υπερτιμημένον εισιτήριον.
Εις Καβάλαν, Σέρρας, Ηράκλειον, Λάρισαν, Βόλον και Πάτρας εδημιούργησε ρεκόρ ελληνικών και ξένων ταινιών με ηυξημένον εισιτήριον κατά 25%.
Λαμβανομένης υπ' όψιν αυτής της αυξήσεως της τιμής των εισιτηρίων και του γεγονότος ότι η διάρκεια της προβολής είναι άνω των δύο ωρών, η απόδοσις της κινήσεως πρέπει να θεωρηθή ηυξημένη τουλάχιστον κατά 50% πλέον των πραγματοποιουμένων συνήθως εισιτηρίων."
  • Αυτή, η πρωτοποριακή, ταινία-σταθμός, του ελληνικού κινηματογράφου, πρωτοπόρησε για άλλη μια φορά, αφού στις 15 Απριλίου 2012, έγινε η πρώτη ελληνική ταινία που επανεκδόθηκε σε ειδική ψηφιακή επεξεργασία καρέ-καρέ από τον Κινηματογραφικό Οργανισμό Καραγιάννης-Καρατζόπουλος. Μάλιστα η νέα έκδοση περιέχει και 2 έγχρωμες σκηνές! Θα έλεγε κανείς... πως είναι άλλη μια απόδειξη για το μέγεθος της ευφυούς δημιουργίας του Γ.Τζαβέλλα.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
Powered by Blogger